Odličan uvod u princip rada Stirlingovog motora je ova knjižica:
Stirling engineMislim da se radi o odličnom stroju koji se itekako može primjeniti u permakulturnom dizajnu. Stirlingov motor nije neka novotarija, izum je nastao u 19. stoljeću kao odgovor na probleme s parnim strojem. Nudio je pouzdan i siguran rad, te puno veću potencijalnu iskoristivost. Na žalost, u isto vrijeme se pojavio i motor s unutarnjim izgaranjem koji je nudio puno veće snage motora istih dimenzija, pa je Stirlingov izum tako reći pao u zaborav.
Kako se vremena opet mijenjaju i nafta više ne kaplje iz svake rupe u Zemlji, Stirlingov motor bi mogao opet postati zanimljiv. Za raziku od suvremenih motora na fosilna goriva, radi se o motoru s
vanjskim izgaranjem. To znači da u motoru ništa ne gori, nema eksplozija, pa tako nema gotovo nikakve opasnosti za onoga tko koristi motor. izrada ne mora biti toliko precizna kao kod motora s unutarnjim izgaranjem, što omogućuje samogradnju. Za razliku od parnih strojeva, Stirlingov motor ne troši vodu, ne ispušta paru, zapravo može raditi na zrak ili neki drugi medij koji se u motoru grije i hladi, ali se nikad ne troši.
Princip rada motora, tip "alpha":
Motor ima dva cilindra (posude) spojenih jednom cijevi. U cilindrima se nalazi neki medij, recimo zrak. Jedan cilindar se izloži toplini, recimo suncu, otvorenoj vatri i sl. i zrak se u njemu grije i širi. Kad poraste tlak u cilindru, zrak pritišće klip (pokretni dio) koji okreće neku osovinu. Kretanje se prenosi na klip u drugom cilindru, koji se pomiče tako da zrak iz vrućeg cilindra odlazi u hladni. Ovaj se cilindar održava na nižoj temperaturi od prvog kako bi se zrak hladio i skupljao. Ovo skupljanje zraka dalje povlači klip u cilindar pa se nastavlja okretanje osovine. Nakon toga počinje se "otvarati" topliji cilindar i zrak odlazi u njega na zagrijavanje. Tako se ovaj ciklus ponavlja dok god postoji dovoljna razlika u temperaturi između jednog i drugog cilindra.
Princip rada motora, tip "beta":
Princip rada je isti, samo su cilindri spojeni, tj. radi se o jednom tijelu, pa nema ni potrebe za onom cijevi koja ih povezuje. U jednom cilindru su tako dva klipa, tj. pomična dijela, vanjski okreče osovinu a unutarnji osigurava prelijevanje medija iz jednog dijela cilindra u drugi. Evo još jednog prikaza iz kojeg je možda jasnije što pokreće što:
Princip rada motora, tip "gama":
Kao i kod tipa "beta" zrak se grije i hladi u istom cilindru, ali je "vanjski" klip smješten u posebni cilindar, što olakšava izvedbu tako da je to najpopularniji model za samograditelje. Isprika, nisam trenutno u stanju naći animirani prikaz ovog modela...
Evo primjera jednog malog motora, mislim da se radi o tipu "gama":
Stirling engine examplePokretan suncem (i Fresnelovom lećom):
FRESNEL SOLAR STIRLING ENGINE SUN POWER ALTERNATIVE ENERGY STIRLING MOTOR GENERATOR