Znam da je već bilo nešto govora o obrazovanju vezano uz onaj dokumentarni film, nego da malo probudim uspavalu temu otvaranjem nove.
Dijete mi ide u alternativnu školu. Većinu loših stvari iz državne smo izbjegli, ali indoktrinaciji kroz učenje povijesti je očito teško pobjeći. Recimo, u 4. razredu uče zavičajnu povijest. Radi se o Rijeci, pa uče povijest ovog kraja od predcivilizacijskog doba do danas. Dakle, na ovim prostorima živjelo je pleme Liburni, koji su strašno smrdili, jer su se prali samo dva puta u životu. Društveno uređenje je bilo matrijarhat (vladavina žena). Onda su Liburni strašno napredovali kad su ih osvojili Rimljani, jer su sada postali njihovi robovi i morali su graditi zidine, gradom vlada aristokracija itd. Onda dolaze nekakvi Slaveni koji zauzimaju grad ali ga ne razvijaju jer su civilizacijski nezreli. Nakon njih dolaze jedni, drugi, treći, i svi su pomogli razvoju ovog kraja. Na kraju zaključak kako su posebno od ovog razvoja profitirale žene, jer su konačno dobile svoja prava.
Ja zbunjen, pitam dijete kako to žene tek sad dobile prava, ako smo krenuli s matrijarhatom? Zar nisu prije bile glavne, a sad moraju od muškaraca pitati svoja prava? Dijete kaže, pa prije smo napredovali zato jer smo bili prljavi i smrdili smo, a kasnije smo napredovali jer su ljudi dobivali sve veća prava. Ja pitam, kako to ljudi dobivaju sve veća prava, ako ispočetka pripadaju sami sebi, a nakon toga su robovi Rimljana, pa robovi ovih, pa robovi onih, imaju razne aristokrate, kraljeve i druge koji im govore što da rade? Ona opet, prije su bili slobodni, ali nisu znali graditi ceste, nisu imali kazalište, nisu bili pismeni...
To što ona govori, jest istina. Zaista je bilo tako kako pišu knjige. Samo, osim tih opće poznatih stvari, zbivale su se i druge, o kojima se ne priča. Npr. kako su prosječni ljudi živjeli, jesu li htjeli prihvatiti novu vjeru, jesu li htjeli biti pismeni, jesu li htjeli pod prijetnjom biča graditi zidine i sl. Jedno je kad se govori o činjenicama, npr. netko je došao ili nije došao, a drugo kad se djeci odmah u usta stavlja vlastito mišljenje o tom događaju. To je, po meni, ono čemu ovakve teme u školama i služe.