Osnove snimanja dokumentarnog filma i proizvodnje edukativnih videa
pogledao sam mnogo videa na youtubeu, i mogu reci da su neki ugodni za gledati, neki nisu, neki su edukativni, neki nisu itd...
Jako mnogo ovisi o znanju i poimanju odredjene kvalitete videa od samog autora, pa tako onaj tko mari za time i tezi da svaki naredni video bude sve bolji i bolji, a njemu sve lakse i lakse.
No, jednom se treba i poceti, a pocinje se od nule, gdje se rade pocetne greske koje se naknadno uvide.
Ovdje cu opisati neke trikove i rjesenja koja sam ja iz vlastotog iskustva dosao, kao i sazetak iz tudjih videa koje smatram kvalitetnim.
Prije snimanja videa, imao sam dosta iskustva u snimanju dokumentarnih fotografija iz ruke, gdje se, htijeli ili ne htjeli nakon par stotina tisuca ispucalih fotki "naucite" razlikovati koji kadar je dobar odnosno odakle bi bio jos bolji...
Tada sam znao da fotografija nije samo stusnuti gumb, vec obracati paznju na mnoge okolnisti koje su uvijek prisutne u pojedinom kadru, npr smjer osvjetljenja, sjene, kontrast, dubinska ostrina i ekspozicija.
Na neke se moze utjecati, a na druge se treba prilagoditi. Npr, blendu se moze promjeniti da zadovoljava dubinsku ostrinu i ekspoziciju, ali sunce se ne moze pomaknuti.
Tada mi se snimanje videa ucinilo nemoguce, jer nisu postojali ni stabilizatori na jeftinom foticu, a drzati neki objekt u kadru duze vrijeme (par sekundi) bilo je prakticki nemoguce a da bude ugodno za vidjeti.
Ipak, postoje sadrzaji koje je neprakticno prikazivati u slikama, pogotovo ukoliko je veliki broj detalja (pa time i slika) prisutan. Tu je mnogo prikladnije napraviti kraci video koji prikazuje slijed radnji kroz vrijeme i pojedinacno obradjuje detalje.
Da si vizualizirate sto zelim reci: ukoliko zelite prikazati rast neke biljke iz dana u dan, mnogo losija prezentacija (prijenos bitnih informacija) ce biti u 60 slika, nego u pola minute videa, ili prezentacija mogucnosti mog nosaca... tesko je to prenijeti u slikama. Usput, posto je nosac vitalni dio moje opreme, tesko je snimiti nosac bez upotrebe istog
"Najbolje je snimati po suncu", cesto se cuje od raznih strucnjaka, medjutim ponekad najbolje snimke nastanu upravo za jednolicno oblacnog neba, gdje se svjetlost sunca difuzira tako da sjene uopce ne postoje, kontrast je blazi, a detalji nisu izgoreni...
Za snimiti neki kraci filmic, nemojte si odmah na pocetku komplicirati, vec ga samo snimite i potom dobro promotrite - a drugi puta ce biti sigurno bolji, ukoliko nastojite u tome.
Danas svaki pametni mobitel (a pametnih mobitela danas ima vise nego pametnih ljudi) ima ugradjen fotoaparat/kameru s autofokusom, a na nekima se mogu podesiti i neke manualne postavke, npr iskljuciti autofokus ili ekspoziciju, sto nekada uvelike doprinese kvaliteti videa. Ukoliko snimate izbliza nesto (u makro modu) na dobro osvjetljenom stolu, moze biti iritantno da kamera stalno pokusava izostriti sliku i podesiti osvjetljenje kako pomicete rukom ispod nje...
Ukratko, potreban je neki nosac kamere, koji treba biti praktican za potrebe gdje cete ga koristiti. Npr, meni se tronozac pokazao kao vrlo lose rjesenje na stolu, jer je nezgrapan, puno prostora zauzme, smeta pri radu, vide mu se nogice (npr. kamera prema dolje), previsok ili nema dovoljnu masu da drzi kameru. Za snimanje na stolu koristim manju limenku napunjenu betonom, na koju je tiplama prisarafljena sipka iz ormara (bila bacena pokraj smeca), tako da vrlo lako mogu mjenjati visinu kamere, od same povrsine stola pa do cca 80cm. Na vrhu te sipke je fiksirana spagica preko koje mogu dodatno usidriti nosac da se ne prevrne ukoliko je potrebno, tako da nemam potrebu za protuutegom.
Za snimanje vani (vrt, suma) koristim dio aluminijske odbacene karnise, na koji sam montirao postolje s cavlom, tako da je takav nosac izuzetno lagan za nositi sa sobom a svugdje ga mogu zapiknuti u zemlju.
Izgleda da je tronozac ili manji stativ pogodan jedino na asfaltu i betonu, dakle za snimanje po gradu, sto jos nemam ideju ici snimati
Moj unikatni visokoimprovizirani nosac kamere odnosno mobitela je sastavljen od jedne aluminijske hvataljke (sa njuskala slucajno iz nekog lota ispao), jedne okretne osovine i kartonskog tijela sirokog selotejpa pricvrscenog na granu u kojeg se vrlo lako umetne, okrece ili vadi mobitel. To je zgodno jer mobitel cijelo vrijeme stoji doslovno u tom nosacu, a po potrebi, kada trebate nakratko snimiti iz ruke neki detalj, samo ga izvadite van, bez potrebe za dvije ruke, ili da nesto morate sarafiti, odpajati i slicno. Isto tako, kada ga vracate natrag, automatski se pozicionira na prijasnje mjesto zbog postavljenih poprecnih "stepenica", tako da vise-manje snima isti kadar pod istim kutem. Odlicno
S tom stezaljkom se mogu uhvatiti ona prethodna dva nosaca, ili direktno za granu drveta ili drugi predmet, alat (u videu #2226), vrlo prakticno jer se moze postici bilo koji kut.
Nesto slicno bi kreativni covjek mogao napraviti i od dasaka, grana, kolaca, vijaka...
Za svjetlo na stolu koristim dva izvora, odnosno iz dva smjera u novijim videima. Jedno je obicna lampa preko koje sam zalijepio paus papir (ili pekarski), tako se postigne difuzija svijetla i sjene nemaju jasno izrazen rub. To je vrlo bitno kod snimanja u makro modu, jer kada je uski i jaki izvor svjetlosti udaljen 30cm od objekta snimanja, sjena je vrlo ostra i neugodna za gledanje. Druga slabija lampa bez difuzora je na samoj hvataljci nosaca, malo pomaknuta u stranu da se smanji odbljesak.
Podloga je isto bitna, mora biti mat, boja ne smije biti presvjetla, pretamna, prekontrastna ili preiritantna... ja sam odabrao sivu jer su mi tudji videi na takvoj podlozi bili najugodniji za gledati a i kamera dobro reagira na nju.
Kada smo postavili sve te nosace i kamere, namjestili kadar, svjetla i sjene, ukljucimo snimanje, ja obicno snimam puno kracih klipova oko par minuta do max desetak minuta, tako mi je lakse baratati nego s jednim ogromnim fajlom kada to editiram.
Ne trudim se da mjenjam poziciju kadra samo da bi video bolje izgledalo, vec dinamicnost dobivam naizmjenicnim prikazivanjem detalja po stvarnoj potrebi. Ovi videi su ipak za dokumentarne, edukativne svrhe, a ne nekakva umjetnicka djela.
Kako je svrha videa prenijeti informaciju koja bi gledatelju bila zanimljiva ili korisna, pomno treba odabrati na koji nacin sazeti sadrzaj a da video ostane informativan i kratak. Nekada se dijelovi samo jako ubrzaju, a nekada prikazem samo pocetno stanje i zavrsno, bez mjenjanja brzine. Ukoliko se video ubrzava, onda se fokus gledatelja postavlja na ono sto je vec ucinjeno, a ne na samu radnju (koja se zapravo ni ne vidi), dok ovo drugo istice samu radnu. Monotoni poslovi koji se samo ponavljaju nikome nisu zanimljivi gledati duze vremena, tako da treba pronaci neku srednju vrijednost a da video koliko toliko bude zanimljiv a ne dosadan i predug. Pojedini kadar ukoliko je monoton ili ubrzan, gledam da nije duzi od 20 sekundi, inace je vrlo iritantno. Isto je iritantno pojedini kadar ostaviti prekratko vrijeme, nedorecen ili ih brzo mjenjati za redom - to nije ugodno gledati i samo optetecuje mozak. U to spada i svako ubrzavanje videa koji je sniman iz ruke odnosno bez fiksirane kamere na jednom mjestu (kadru). Ja mnoge videe koji traju satima naprosto izbjegavam gledati, ili eventualno samo provrtim kroz njih, ukoliko mi tema nije nesto bitna, ali, ukoliko nesto imam za cilj uciti i interesantno mi je, visesatni video je pozeljan - ako je dobro snimljen, da uspijeva prenijeti znanje. Kratke videe ili one "short" bez objavljenog vremena isto izbjegavam gledati, jer smatram da neki prosjecni amater pojedino znanje ne moze dobro ni kadrirati ni prenijeti u tako kratko vrijeme. Tako da koliko god kratki bili, ipak su mi se pokazali kao gubitak vremena. Druga je stvar s prikazom nekih kratkih zanimljivosti, radi zabave.
Rat Shows Cat Who's Boss
Dakle, kada snimate video trebate znati za koju publiku je namjenjen, opcenito, ukoliko publiku ne poznajete, nije formirana ili videi nisu specijalizirani za odredjenu temu, trebali bi biti kraci od 9:59 odnosno 19:59 min, sto je neka (mentalna) granica koje prosjecni covjek zeli odvojiti po videu... ljudi opcenito "nikada nemaju vremena za nista".
Kada zelite informaciju prenijeti zvukom, bilo da nesto pricate ili treba nesto cuti itd, vrlo je bitno da je zvuk naprosto savrsen, nista manje od toga, a ne da se gledatelj mora naprezati da razumje o cemu se radi. Npr paznju treba obratiti na pozadinsku buku, pretihi glas (ili predaleko od mikrofona), jacinu zvuka izbalansirati za sve kadrove, nerazgovjetni govor (ajde vi razumite indijca i njegov engleski) audio sumovi zbog loseg mikrofona, jeka u prostoriji, preglasna pozadinska muzika ili buka u samom ambijentu ili neukusno ubacena muzika pri editiranju itd... Kod takvih videa, gdje ste odabrali zvukom prenositi bitnu informaciju, kvaliteta zvuka je mnogostruko bitnija nego kvaliteta (popratnog) videa, dapace nekada video nije ni potreban.
Akademik Krešimir Pavelić
Kada snimate sam video "bez" zvuka (kao ja), onda je vrlo bitno da se pak videom kvalitetno prikaze pojedini detalj uz pisano objasnjenje koje mora biti dovoljno veliko i citko, obavezno s jasnim crnim rubom, a razumno vrijeme prikazano u kadru. Snimke desktopa moraju imati vrlo povecana slova, mozda i smanjiti rezoluciju ekrana u pojedinim slucajevima.
Kada ste skupili sav taj video materijal, sto moze ukljucivati snimke sa vise razlicitih uredjaja (npr, mikroskop, mp3 zvuk, kamere, snimanje desktopa, drugi dokumenti itd), kopirajte ga na kompjuter za editiranje, gdje u sustini poslozite taj materijal u niz kojim ga zelite prikazati, izrezete nepotrebne dijelove, dodate opis, objasnjenja, mozda i glas onim redosljedom da to nekako izgleda, i da je ugodno, logicno, sistematski obradjeno, da ima smisla, te konacno izradite vas zavrsni rad za prezentaciju u mp4 fajlu.
Osnove snimanja dokumentarnog filma i proizvodnja edukativnih videa #2237
I onda taj fajl uploadate preko besplatnog servisa fileconvoy, odaberite da ga cuva narednih 14 dana, a link posaljite Nikoli da objavi na yt kanal perforuma ukoliko nemate svoj yt account ili zelite da je sve na jednom mjestu
EDIT 8/24Vjezbam se snimiti timelapse video vec duze vrijeme, i nikako nisam zadovoljan...
Moj pametni mobitel nema nikakvih opcija za podesiti u timelapse modu, tako da jednostavno slika samo svakih 15 sekundi...
Jedan dan bez oblaka - 1 min. timelapse #2427
To ce reci da (15 x 30)/60=7.5 min je unutar 1 sekunde... a volio bih da je ipak dosta sporije... prilikom "umjetnog" usporavanja pocinje manjkati sadrzaja sto utjece na kvalitetu...