Mozda niste znali... pa da zabiljezim ovdje
Građanskim se odgojem i obrazovanjem učenici/ce (dalje u tekstu koristimo muške imenice za označavanje oba roda) pripremaju za oživotvorenje navedenih ustavnih odredbi. Sustavno uče o tome što je vlast, koja je uloga vlasti, koja su prava i odgovornosti građana u demokraciji, na koji ih način i pod kojim uvjetima mogu koristiti. Takvim učenjem potrebno je osposobiti učenika za aktivnoga i odgovornoga građanina koji sudjeluje u razvoju demokratske građanske kulture ili etosa svoje škole, mjesta, države, Europe i svijeta, odnosno za nositelja vlasti jer je ustavna demokracija takav model vlasti u kojoj su građani politički subjekti, a to znači – nositelji vlasti. Sudjelovanjem u izborima oni pristaju dio svoje suverenosti odvojiti od sebe, odnosno povjeriti zastupnicima od kojih onda s pravom očekuju zaštitu svojih interesa i pridonošenje zajedničkom dobru. Kako bi se ta očekivanja i ostvarila, svi ustavi demokratskih zemalja, pa tako i Hrvatske, sadrže odredbe o ograničenju vlasti. Da bi se osiguralo poštovanje načela ograničenja vlasti i pravne države, potrebno je aktivno sudjelovanje građana s inkulturiranim građanskim znanjem, vještinama i vrijednostima. Time građani potvrđuju temelje demokratskog poretka – slobodu i ravnopravnost pojedinca, bez obzira na razlike u podrijetlu, sposobnostima ili sklonostima.
Škola je dužna učenike poučiti da opstanak demokracije ovisi o znalačkom i aktivnom sudjelovanju građana u odlučivanju na svim razinama. No da bi sudjelovanje bilo i učinkovito, građani trebaju usvojiti odgovarajuća znanja, vještine i stavove za korištenje intelektualnih alata kojima se unaprjeđuju demokratske procedure, kao što su procjena valjanosti načela, pravila i zakona te učinaka djelovanja vlasti, ali i vlastitog djelovanja.
Kako bi se kod učenika potakla spremnost za aktivno i odgovorno sudjelovanje od razredne, preko lokalne i nacionalne, do europske i međunarodne zajednice, oni u školi trebaju: stjecati znanja o svojim pravima, odgovornostima, mogućnostima i načinima djelovanja u zajednici; o načelima djelovanja demokratske vlasti i načelima pravne države, o mehanizmima zaštite ljudskih prava od lokalne do nacionalne, europske i međunarodne razine, razvijati vještine uočavanja problema u zajednici i njihova miroljubivog rješavanja, u suradnji s drugima jačati motivaciju za primjenom stečenih znanja i vještina u svakodnevnom životu. U skladu s tim, nastavni plan i program Građanskog odgoja i obrazovanja (u daljnjem tekstu: Građanski odgoj i obrazovanje) određuje očekivana postignuća učenika i sugerira načine na koje se do njih dolazi u školi, bez obzira provodi li se građanski odgoj i obrazovanje međupredmetno ili kao poseban predmet. On time predstavlja konceptualni, didaktički i metodički okvir za razvoj građanske kompetencije u osnovnoj i srednjoj školi. No za puni razvoj građanske kompetencije ključna je suradnja svih djelatnika u odgoju i obrazovanju kako bi škola postala mjesto poučavanja, učenja i življenja demokracije.
NN 104/2014 (28.8.2014.), Odluka o donošenju Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole
https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/full/2014_08_104_2019.html...
egzegeza...
"Pravo je društvena norma, nastalo u društvu i poteklo iz njegova razvoja, tako što se ponašanje ljudi i formiranje njihovih uzajamnih odnosa regulira (usmjerava i upravlja) određenim pravilima."
Dakle, pravo je jos samo jedan oblik drustvene manipulacije pojedinca...
obratite paznju koliko se puta u gornjem dokumentu odnose na pojam prava... to je za napredne da naprave analizu i vide izmedju redaka o cemu pisu...
Ali zapravo sam htio analizirati ovu recenicu:
"No da bi sudjelovanje bilo i učinkovito, građani trebaju usvojiti odgovarajuća znanja, vještine i stavove za korištenje intelektualnih alata kojima se unaprjeđuju demokratske procedure, kao što su procjena valjanosti načela, pravila i zakona te učinaka djelovanja vlasti, ali i vlastitog djelovanja."
Gradjani trebaju usvojiti (necija)... trebaju usvojiti jer je ruzno reci da moraju ili da se nad njima vec odavno koriste metode cjelozivotne manipulacije, indoktrinacije...
odgovarajuca... znanja, vjestine i stavove... pa naravno, kakvo bi inace znanje, vjestina ili stav bio ako ne "odgovarajuci", koji odgovara onome tko zahtijeva usvajanje...
intelektualnih alata za unapredjivanje demokratske procedure... huh, dakle treba usvojiti odgovarajuca znanja i stavove, i s istima unaprijediti "demokratsku proceduru"... unaprijediti demokraciju, unaprijediti proceduru, pomaknuti je jos dalje u istom smjeru... jer se to tako radi, jer drugo znanje, ucenje nije odgovarajuce...
ne postoji... dakle, moguc je samo odrzivi napredak drustvenog poretka posto postoji samo jedan smjer, jedna skola, jedno znanje, jedan stav...
npr treba usvojiti:
procjena valjanosti, ili nevaljanosti pojedinog nacela
procjena valjanosti, ili nevaljanosti pojedinog pravila
procjena valjanosti, ili nevaljanosti pojedinog zakona
procjena valjanosti, ili nevaljanosti ucinka djelovanja vlasti
procjena valjanosti, ili nevaljanosti ucinka vlastitog djelovanja
a mozda i:
procjena valjanosti, ili nevaljanosti morala drustva
procjena valjanosti, ili nevaljanosti vlastite savjesti (za one kameleone koji samo rade svoj posao)
procjena valjanosti, ili nevaljanosti postojanja legitimnog odnosa
...
A zasto uopce dovoditi u sumnju, procjenjivati ili ispitivati valjanost ili nevaljanost neceg tako svetog poput zakona, pravila i drustvenih nacela, normi, kada su isti dobiveni iskljucivo od najcasnijih i najmudrijih ljudi u drustvu!?
Sve te silne procjene cemo obaviti - kako smo vec dosad nauceni u skoli, od roditelja, od televizije, od odgovarajucih strucnjaka i znanstvenika - na ocekivanom temelju usvojenih i odgovarajucih prenesenih znanja, vjestina i stavova... sto moze samo dovesti do unapredjenja demokratske procedure, razvitka, procvata, jer smo koristili pravi intelektualni alat...
Ah, da...