Pitanje je koliko je takav model zapravo dostupan i praktičan za korištenje "farmerima". Kao što imamo vrtlarske metode koje su izvedive na vrlo malim površinama, tako vjerojatno postoje i organizacijske, ekonomske i druge tehnike. Rijetko se šta od toga što funkcionira na maloj površini može primjeniti na većoj (bez značajnijih prilagodbi). A potrebno je. Evo zašto.
Uzmimo stanovništvo jednog manjeg grada od 100,000 stanovnika, 30,000 domaćinstava. Idealno bi bilo da to uopće nije grad nego neka zajednica susjeda koji samostalno uzgajaju svoju hranu, ali to se nikad neće dogoditi. Grad predstavljaju ljudi koji žele svaki dan otići u dućan, na tržnicu ili naručiti hranu sa dostavom, jer imaju neke druge obveze i netko drugi mora za njih uzgajati hranu. Nije svejedno kako se ta hrana uzgaja, niti gdje, ali to je druga tema. Ti ljudi troše 10 milijuna eura svakog mjeseca na hranu. Tom trgovinom oni plaćaju i porez, tj. financiraju toksičan sustav. Par dvorišta u tom gradu u kojima se uzgoji nešto šljiva ili krumpira ima zanemariv značaj za cjelokupnu štetu koja se događa.
Kad već neće svaki stanovnik tog kolektiva samostalno uzgajati svoju hranu, dobro bi bilo da na svakih 100-200 domaćinstava imamo jednog lokalnog uzgajivača koji je usto i ekološki osvješten i uzgaja hranu na najmanje štetan način. Ipak, uzgojiti hranu za 100 domaćinstava znači imati mjesečni promet od 30,000€, jer toliko ta domaćinstva troše. Ne mogu niti zamisliti kako bi izgledala ta operacija u kojoj grad okružuje 300-tinjak uzgajivača koji su u stanju ostvariti mjesečni promet od 30,000€ i koji direktno opskrbljuju svaki po 100 kupaca, poželjno u direktnoj neregistriranoj razmjeni.
Ono što je daleko vjerojatnije, za većinu kupaca tog grada, je da će kupovati različite namirnice iz različitih izvora, npr. žitarice kod lokalnog mlinara, meso na lokalnoj farmi, voće vjerojatno iz različitih voćnjaka, povrće možda nešto od malog lokalnog uzgajivača, nešto iz masovnije proizvodnje itd. Znači čak i kada bi se taj imaginarni grad jako približio nekoj prehrambenoj samodostatnosti i kolko-tolko dugoročnoj održivosti, i dalje bi u velikoj mjeri uzgajivači bili dosta daleko od potrošača. Sve potrebe za govedinom i mliječnim proizvodima bi se možda osiguravale sa 2-3 farme specijalizirane za uzgoj krava, sva jaja iz možda nekolicine peradarnika itd. Svatko bi si nabavu namirnica osigurao na svoj način, od samostalnog uzgoja do supermarketa, ali mislim da je neizbježno da imamo desetke velikih farmi. I sad se permakultura može kloniti svega što je veliko, pa se zadovoljiti da u tom gradu od 100,000 stanovnika njih 1000 prakticira neku šepavu hobi-permakulturu, njih 10-20 možda ima ozbiljnije uspjehe i uzgaja hranu za par stotina ljudi, i to je to. Sve izvan tog kontaksta je već prilično veliko.
Kada netko prakticira permakulturu na zaista velikom prostoru, ili ima zaista velik promet, opskrbljuje velik broj ljudi, zašto bi se morao registrirati? Za početak, radi prepoznatljivosti. Ako netko uspije gospodariti brojnim hektarima sa tisućama krava na regenerativan način i uspijeva osigurati govedinu i mliječne proizvode za jedan grad, onda on želi da se njegov proizvod jasno prepoznaje. Ako govorimo o stanovnicima tog grada koji zaista žele svoj grad dovesti na put održivosti, onda oni žele upravo određeni proizvod. Mlijeko na kojem piše da je proizvedeno baš na određenoj farmi, jer znaju na koji način taj farmer radi. Drugi razlog je zato što je to sad već velika organizacija, farma ima zaposlenike, dostavlja mlijeko po cijelom gradu, možda ima mljekomate itd. a društvo trenutno nema mehanizme da netko uspješno vodi takvu organizaciju bez registracije. Treći razlog je što proizvodi farme nisu djelo jednog čovjeka. Idealno, farmu vodi cijela obitelj, pa ne možeš jednog člana obitelji istaknuti kao proizvođača. Kada registriraš neki kolektiv pod nekim imenom (pa makar bilo i neslužbeno), psihološki djeluješ na očuvanje tog kolektiva. To je (barem po meni) najvažniji razlog da se registrira sve i svašta, jer je ljudima urođeno da pripadaju kolektivu. Ako ne pripadaju farmi, onda pripadaju državi.
E sad, u idealnom svijetu bi možda farmer mogao biti velik i neregistriran, voditi pošten posao i brojnim klijentima osiguravati besprijekoran proizvod uz istodobnu regeneraciju prirode. On bi naravno trebao imati mehanizme da uzgaja veliku količinu hrane na održiv način, i koliko proučavam regenerativnu poljoprivredu, ti mehanizmi već postoje i dosta se brzo razvijaju. Ali pored toga, on bi trebao imati i održive načine distribucije svojih proizvoda, komunikacije sa kupcima, trebao bi imati izdvojen ekonomski sustav koji ne ovisi o državnom sustavu itd. Takvi mehanizmi za sad ne postoje, i nije baš odgovornost farmera da ih razvija. Kada već imamo grad pun sposobnih ljudi koji su odlučili da neće uzgajati hranu, netko od njih bi trebao razvijati mehanizme o kojima govorim. Organizirati kompletnu izdvojenu ekonomiju, sustav direktne razmjene među članovima tog kolektiva, i onda farmera samo uklopiti u taj sustav. Dok se takvi mehanizmi ne formiraju, ja mislim da je posve dobro rješenje imati i komercijalne permakulturne farme. Sve ostale alternative su mnogo gore.