visinski radovi i sigurnost - sve od A do F
"Nedavno sam pao s krova. Pod nogom mi je pukla neka gredica, otkotrljao sam se i uhvatio za krovnu gredu. Ostao sam tako visiti s krova par minuta dok nije netko došao, pronašao ljestve i postavio ih ispod mene."
Na mjestima koja su opasnija po svojoj prirodi, s kojih se lako moze skliznuti, pasti ili odletjeti u ambis, ljudi su se sjetili osigurati pomocu uzeta, i to tako da ga ucvrste na neku sigurnu tocku (sidriste), te povremeno postavljaju medjuosiguranja, odnosno drugo sidriste na odredistu.
Kako smatram da svaka kuca mora imati i dovoljno veliko uze da se izvrse razni radovi na krovu, ujedno napominjem da pri tome treba posjedovati i znanja kako ga upotrijebiti.
Imati uze a ne znati ga upotrijebiti moze biti jednako opasno, ako ne i opasnije, zbog lazne sigurnosti, misljenja da je sve ok postavljeno, odnosno da mislite da samo zato sto ga imate da ste spremni i koristiti ga.
Tipicne greske su npr:
Ovaj posao cu na brzinu, samo 5 minuta, izbusim rupu, zasarafim vijak, odrezem jednu granu... tko ce se navezivati za tu sitnicu!?
Preko trbuha ili prsa si zavezete ambulantni cvor - jer jedino za njega znadete. Ovo je vrlo opasno, jer se pri opterecenju jedne strane (dakle, pri padu) momentalno transformira u omcu.
Ili ste se ispravno osigurali, ali nemate s sobom dovoljno opreme za samospasavanje... dakle, u rukama ste (na milost i nemilost) zene ili susjeda Pere...
Ili, pa i moj prijatelji su isto neosigurani, oni sigurno znadu da je opasnost zanemariva... necu se sada bas isticati, komplicirati... makar vidim da bi mogao "sletiti"...
itd, itd i td, ljudskoj kreativnosti nema kraja

Odmah bih podijelio poslove na one kojima uze sluzi samo kao osiguranje od pada (zidanje dimnjaka, popravak crijepa...), i na one na kojima se uze koristi za rad, odnosno da se visi na njemu (popravak zbuke na zidovima, farbanje...).
Kod ovih drugih, gdje je uze stalno napeto (radno uze), treba imati paralelno uze za duplo osiguranje. Isto tako, ako se radi s ostrim alatom ili onim koji moze lako ostetiti uze (sjekira, pila, brusilica, plamenik...), treba imati duplo osiguranje. U profesionalne svrhe, drugo osiguranje je komad uzeta koje u svojoj jezgri ima sajlu.
Od znanja, potrebno je znati na koji nacin napraviti sidriste, kako ga povezati sa sobom, kako pravilno podesiti sustav i sto uciniti pri padu (samospasavanje). Sve ovdje navedeno cu opisati za improviziranu i povremenu upotrebu (u kategoriji "dobro je znati"), jer pretpostavljam da neki prosjecni pojedinac ne zeli investirati u certificiranu i skupu opremu, ili se skolovati za rad na visinama, kako bi jednom godisnje nesto kratko radio na krovu, ali ipak zeli biti - koliko toliko - osiguran od pada. I mozda ne zeli visiti satima i cekati tudju pomoc, vec se sam izvuci iz situacije. Ili znati pomoci nekome.
Od opreme, trebaju uzeta raznih debljina i karabineri s maticom. Uze koje se moze kupiti u zeljezari moze posluziti za one prve poslove osiguranja, gdje se bas ne visi na njemu. Kod kupnje obratite paznju da je debelo 10-12mm i da mu je jezgra bezbojna, a ne od recikliranog otpada svih boja. Jezgra je glavni nosivi dio uzeta, nevezano koliko lijepo kosuljica (vanjski dio) izgledao. Ukoliko mozete birati materijal prednost uvijek ima poliamid, najlon, a poliester ako bas mora. Duzina radnog uzeta treba biti npr od pocetnog sidrista na tavanu do dimnjaka na vrhu krova, pa sve dolje do poda. Ako ste u mogucnosti, nabavite duplo duze od toga plus jos malo ekstra. Najtanje pomocno uze ne treba biti tanje od 6mm.
Karabineri s maticom koji su certificirani imaju cijenu od 10 eura na gore, i uzitak ih je koristiti. Koristi se kao karika, spoj izmedju uzeta, nikada metal na metal (odnosno to izbjegavati). Dobro dodju i 8mm inox bragice (karike) s maticom, nece popustiti ali imaju vrlo mali volumen i nespretne su za stalnu upotrebu. Ali za jednom fiksirati nesto je ok. Isto se uze moze i uplesti na sidriste, pa ne treba dodatni karabiner.
Nemojte ovo shvatiti kao da vam savjetujem da upotrebljavate neatestiranu odnosno atestiranu opremu, vec kao da je u vecini slucajeva bolje biti s necim osiguran nego s nicim.
Mozda ste u mogucnosti pitati neko lokalno sportsko drustvo ako ima komade uzeta ili osteceno uze, pa iskoristiti sto se da.
Dakle, pokusati cu se drzati donjeg minimuma sto se opreme tice.
Postupak osiguranja je jednostavan: prvo se napravi polazno sidriste, recimo na gredi kod krovnog prozora, onda povezemo pojas s njime preko kocnice koju otpustamo kako napredujemo prema mjestu glavnog sidrista. Kada smo dosli do mjesta glavnog sidrista, npr dimnjak, postavljamo radno sidriste, odredjujemo maksimalnu duzinu rada na uzetu i eventualno postavimo ostalu opremu. Ukoliko duze vremena planiramo ostati samo na jednom mjestu, vezemo se fiksno na uze s osmicom, ne skidajuci vec postavljenu kocnicu.
A) najprije treba biti upoznat s cvorovima koje mislite koristiti, i znati ih i napraviti. Kada ste ih naucili i sigurni ste u to, onda svoje iskustvo nadogradite tako da ih vjezbate u mrklom mraku.
Kada to sa lakocom zavrsite, vi znadete da cete pojedini cvor moci i stvarno napraviti.
Glavne grupe su 1. razne omce (sidrista, navez),
cvorovi koji sluze za 2. povezivanje (spajanje),
3. kocnice (koje blokiraju u jednom ili oba smjera) i cvorovi koji koce odnosno 4. rade trenje (absail, spustanje po uzetu).
kaubojski - 1
vrzni - 1
bulin - 1
osmica - 1
upletena osmica - 1
leptir - 1
ambulantni - 2
kravatni - 2
dvostruki krizni - 2
prusik - 3
francuski prusik - 3
poluvrzni - 4
12 čvorova koje trebate znati #2225
cvorovi moraju biti uredni i prirodno se zatezati pri upotrebi. Cvor koji se siri i raspetljava u upotrebi nije adekvatan za tu priliku, npr koristenje osmice na sredini opterecenog uzeta umjesto leptira nije dobra praksa.
Postoje i cvorovi koji pogresnom upotrebom mogu postati vrlo opasni, npr ako se koristi kriva strana bulina, pretvara se u omcu, isto kao sto se i ambulanti pri nejednolikom opterecenju pretvara u kaubojski.
Ove sve cvorove trebate znati, mozda sam izostavio jos koji bitan, ali otom potom kada dodje vrijeme cu se sjetiti
B) sidriste je neka sigurna tocka (zivo drvo, dimnjak, greda...) koje se nalazi na pogodnom mjestu, na koje je pricvrsceno uze na taj nacin da se uze ne osteti, da ne dodiruje ostre rubove, procjepe, da je sila po mogucnosti rasporedjena na vise tocaka i sl. (ili promjeniti mjesto opterecenja, podmetnuti debele tkanine, ili zastitne cijevi, kevlar, cordura). Uobicajeno se radi upletenom osmicom na jednom kraju uzeta. Ukoliko mislite visiti na uzetu, dobro izvedeno 'tensionless' sidriste teoretski nudi punu nosivost radnog uzeta.

Tensionless Anchor
(op. obratite paznju da ce se on spustati prema dolje, ako je potrebno opteretiti sidriste prema gore onda i uze treba izlaziti gore, zato da ne presjeca samo sebe na prvom namotaju)
C) Nekada su se ljudi povezivali tzv prsnim navezom, upotrebom mrtvog cvora (koji se ne steze pri opterecenju, skotski, bulin), medjutim, prilikom pada su cesto znali imati vece ozlijede od udarca, cak i puknuta rebra. Zato u zadnje vrijeme se navezuje na sigurosni pojas, koji pak valja imati kupljenog ili ga znati improvizirano napraviti, koji rasporedjuje silu na noge i zdjelicu.
Postoje razne izvedbe, ja cu pokazati neke.
Moze ga se koristiti uz prsni navez, pogotovo ako vam je trbuh veci od struka.
How to tie a Military Rappel Seat
op. tzv. "swiss seat" - sigurosni cvorovi (sestice) moraju nalijegati tik uz ambulantni, ukoliko su udaljene, ambulantni moze pri upotrebi prosklizati za tu duzinu, sto moze dovesti do nezgodne situacije, jer vam se pojas znacajno razlabavio.
Knot of the Week: Hasty Webbing Harness
(op. na kravatnom su nepotrebni sigurosni cvorovi)
D) Kada je radno uze postavljeno na sidriste, treba ograniciti radnu duljinu cvorom, dakle krajnju tocku do koje se fizicki moze doci, recimo cvorom 'leptir' ili usmjerena osmica, te predvidjeti na njemu razna olaksanja u slucaju potrebe, sto moze biti usice za umetanje karabinera svakih pol metra, postavljene ljestvice, zavezan kraj uzeta i sl. Ukoliko uze visi i ne dolazi do poda svakako se na zadnji metar treba postaviti jednostruka osmica (perec) kako bi se sprijecilo da se 'slucajno' pri spustanju "iscuri" s uzeta.
E) U slucaju pada koji niste planirali, dakle da ostanete visiti na uzetu, trebate znati tehniku i imati mogucnost da se spustite po njemu ili da se podignete natrag. To se zove samospasavanje, i ukljucuje mogucnost da ga obavite (svijest, neozlijedjenost, znanje, materijal...) Prevjesi, dakle oluk od kuce je izrazito zahtjevan za prijeci prema gore, zbog samog oblika, i lakog unistavanja gurle zbog tezine i udara, ukoliko ga prethodno niste zastitili kakvim trupcem i sl. Za podizanje se koriste kocnice koje blokiraju pod opterecenjem i koriste se naizmjenicno obicno spojeno s pojasom i nogom (ruke se koriste za pridrzavanje), dok za spustanje se koristi trenje uzeta preko karabinera (poluvrzni, vatrogasni, karabinerska kocnica itd) ili specijalnih sprava (reverso, grigri, "osmica"...), nekada (ako su dovoljne) i ljestvice.
Bitno je napomenuti da kocnice ne sluze da vas osiguraju od pada (dinamicko opterecenje) vec iskljucivo pri upotrebi unutar zone statickog opterecenja.
Kocnica (npr prusik) se koristi i pri kretanju po uzetu, a kada se stigne na ciljano mjesto se uze fiksno veze za pojas s vrznim ili osmicom. Kod koristenja prusika, vrlo vazno je znati da on ne smije biti "ogranicen" pri kocenju, dakle da ga ne smijemo hvatati rukama ili da mu smeta neki cvor ili spravica - u tom slucaju on ne moze zakociti.
Tehnika: Uspinjanje po užetu - Prusiciranje
(op. mozete ici i prema dolje, prusicirajuci)
Crevasse Self Rescue With Prussiks - Ski Mountaineering Tips - G3 University
Munter Hitch Rappels: Everything You Need to Know
Absail s poluvrznim
F) O tehnikama spasavanja, dakle kada netko nekoga spasava, je potpuno druga tema koja ukljucuje razne sisteme podizanja (ja volim 6:1 z-pulley), blokiranja, rasterecenja i zaobilazenja spravica (cvorova ili ostecenog uzeta) ili spustanja s unesrecenim i mozete je prakticirati tek kada se osjecate dovoljno sigurni u principe rada takvih sustava.
Švicarski škripac
Tehnika sv. Bernard - Podizanje palog penjača
Tandem Abseil - Prvi dio (pokazna vježba na podu)
Dakle, kada se shvati gdje se koji cvor treba upotrijebiti, sve ostalo je logicno, uz pridrzavanje pravila da u svakom trenutku neke radnje trebate biti osigurani (imati backup, biti povezani) na dva mjesta.
P.S. Posto se radi o 'osjetljivoj temi', ukoliko imate nejasnoca - pitajte - mozda znam odgovor
